عواطف مذهبی را به معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) گره زنیم

عواطف مذهبی را به معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) گره زنیم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته، سه مهرماه در مراسم یادواره شهدای روحانی مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد ضمن اشاره به نکاتی در رابطه با جهاد تبلیغی گفت: آموخته‌های مهم حوزوی، توشه‌ای برای مسیر تعلیم و تربیت عمومی است که متأسفانه بیشتر اوقات از آن غافلیم.
وی نکته اول درباره جهاد تبلیغی را انجام آنچه در مقام تبلیغ لازم است عنوان کرد و افزود: بسیاری از مشکلات از راه آموخته‌های روحانیت در حوزه حل می‌شود اما یا نوع استفاده از آن را بلد نبوده‌ایم و یا به آن توجه نداشته‌ایم و بعد از راه تجربه به آن دست پیدا کردیم.

89227521923690601992479921825149219124154

رحیم‌پور ازغدی توجه به افراد مطیع حق در عرصه تبلیغ را اولویت مهم تبلیغی اعلام کرد و گفت: با توجه به فرموده حضرت امام خمینی(ره) بیشترین کمک به اسلام و انقلاب اسلامی را مستضعفین جامعه کرده‌اند و روحانیت باید توجهی خاص به افرادی داشته باشد که دل از ثروت، قدرت و شهوت بریده‌اند و در مسیر حق گام بر‌ می‌دارند چراکه این‌ افراد همیشه پذیرای سخن روحانیت هستند.
وی در ادامه با اشاره به سخنان امام راحل(ره) اضافه کرد: هر چه داریم از همین سطوح پایین جامعه است و این طبقه در واقع فوق همه طبقات است چرا که در هر موضوعی که نیازی احساس می‌شد پیشگامان آن عرصه بوده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کردند، مثل برخی از طلبه‌های دوران جنگ که پیشاهنگ صف گردان در مقابل دشمن ایستادند، لذا روحانیت هم باید همیشه همراه آنان باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مسئله تبیلغ، اولویت مهم دیگر رعایت شور و شعور دینی است که باید در آن دقت داشت چراکه اگر روحانیت تعادل را در شور و شعور دینی رعایت نکند و در این عرصه به افراط و تفریط کشیده شود، یا جامعه را از نجات بخش بودن اسلام مأیوس می‌کند و یا رجا و امید کاذب در دل مردم ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اعتقاد برخی مبنی بر اینکه می‌گویند چون ما محب اهل‌بیت(ع) هستیم پس مورد شفاعت قرار گرفته و اهل بهشتیم، گفت: این اعتقاد نشان دهنده امید کاذب در بین مردم است چراکه شفاعت بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: وقتی احساسات و عواطف مذهبی را به معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) گره بزنیم آنگاه می‌توان گفت در مسیر درست حرکت کرده‌ایم اما اگر از تفقه به معنای نگاه ژرف به مسائل اسلامی نگاه نکردیم آن وقت است که اسلام و تشیعی تقلبی به مردم معرفی می‌شود، پس باید توجه داشت که شور و شعور دو بال در عرصه تبلیغی هستند.
رحیم‌پور ازغدی مخاطب شناس بودن را نکته مهم دیگر تبلیغ برای روحانیت معرفی کرد و افزود: برای عمل به آنچه موجب روشن شدن راه مردم می‌شود لازم است مخاطب خود را شناخته و در این مسئله از قرآن و اهل‌بیت(ع) کمک بگیریم چرا که نمونه‌های مختلفی از پاسخ به مخاطب‌های غیر همگون در قرآن و روایات آمده و ما نباید برای هر مخاطبی یک پاسخ داشته باشیم.
وی عقلانیت، معنویت و عدالت را عناصر مهم در سخن تبلیغی معرفی کرد و گفت: به تقاضای هر مخاطبی باید یکی از این سه محور را مورد توجه قرار داده و کار را از آنجا شروع کنیم و البته مسیر را به گونه‌ای تعریف کنیم که در انتها هر سه عنصر با هم جمع شده و به مخاطب انتقال داده شود و مسیر حق برای آن‌ها تجلی پیدا کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رعایت تقوا و پارسایی را اولویت ضروری دیگر کار تبلیغی عنوان کرد و افزود: معنویت تأثیر بسیاری در فرد مقابل دارد و روحانیت با اخلاص و توجه می‌تواند ارتباط محکمی بین خود و مخاطب ایجاد کرده و به انتقال مفاهیم اسلامی مشغول شود، در این شرایط استدلال کردن در مقابل افراد بسیار آسان‌تر خواهد بود.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه علمای واقعی، چهره دین را از غبار‌های زمانه پاک می‌کنند، ادامه داد: به فرموده پیامبر اگر علما در این مسائل درست عمل کنند از انبیای الهی افضل خواهند بود و این میسر نمی‌شود مگر با نگاه ژرف به معارف اسلام و کنار زدن خرافه‌گرایی، انحراف و ترکیب دین با مکاتب بیگانه که سبب بدعت در دین هستند.
وی یادآور شد: ما همیشه باید توجه داشته باشیم که در بیان اسلام تناقض ایجاد نکنیم و هر چه از بخش‌های مختلف گفته می‌شود سازگار با هم باشد.
وی با اشاره به اینکه در گفت‌وگو و پاسخ دادن باید به روش قرآن عمل کرد، اضافه کرد: ابتدا باید مسیر سؤال کردن را باز گذاشت و بعد با دلیل به بیان حق پرداخت و با صداقت، تمام جوانب مسئله را مورد بررسی قرار داد تا ابعاد ارزشی و ضد ارزشی برای فرد روشن شود و اگر به این صورت عمل شد بسیاری از همه مسائل فرهنگی سطح جامعه ما قابل حل خواهد بود.

مطالب مشابه
ارسال دیدگاه جدید
شما میتوانید نظر و پیشنهاد خود راجب سایت و مطلب را برای ما ارسال کنید.

دیدگاهی ارسال نشده است!